Wat is hoogbegaafdheid?
Heel kort gezegd, is hoogbegaafdheid een andere manier van denken. En door deze andere manier van denken krijg je een andere manier van doen, van zijn, van beredeneren en ga zo maar door.
Wanneer je op internet zoekt naar kenmerken van hoogbegaafden, krijg je lange lijsten, maar tegelijk de mededeling dat niemand alle kenmerken bezit.
Dit maakt het soms best ingewikkeld om een korte uitleg te geven over hoogbegaafdheid.
Wanneer ik mensen uitleg wat hoogbegaafdheid betekent, vertel ik vaak over de grote denksprongen die een hoogbegaafde maakt. Wanneer je zelf een dilemma voorgeschoteld krijgt, zal je deze stap voor stap ontrafelen. In plaats van de 5 denkstappen die je maakt, maakt een hoogbegaafde in één keer een sprong naar stap 5.
Juist deze andere manier van denken kan er voor zorgen dat de communicatie met gemiddeld begaafden niet helemaal goed loopt en er misvattingen ontstaan.
De ontwikkeling van een hoogbegaafde verloopt vaak anders dan we gewend zijn. Als baby al kunnen ze opvallend oplettend zijn en leren ze vaak op een andere manier, meer met denken dan met doen.
Je ziet vaak dat oneindig oefenen er niet bij is, omdat ze een vaardigheid snel onder de knie hebben. Helaas is duidelijk geworden dat het oefenen wel degelijk een belangrijke functie heeft en met name voor het automatiseren, dingen doen zonder er over na te hoeven denken.
Automatiseren is dan ook 1 van de vele dingen waar een hoogbegaafde tegenaan kan lopen, denk hierbij bijvoorbeeld aan voortbewegen en aan tafels leren.
Wanneer je na denkt over veel bewegingen die je moet maken, kun je het op een gegeven moment qua snelheid niet meer bijhouden en zeker niet combineren met andere taken.
Van hoeveel tafelsommen kun je direct het antwoord geven? Doordat veel hoogbegaafden snel kunnen denken en daardoor rekenen, valt het niet direct op dat de tafels niet geautomatiseerd zijn.
Nu kan ik allerlei dingen op gaan noemen waar een hoogbegaafde tegen aan kan lopen, de executieve functies zijn in ieder geval 11 belangrijke vaardigheden waar ik veel mee aan de slag zal gaan met kinderen. Maar ik wil ook graag de positieve kant belichten.
Hoogbegaafden kunnen heel creatief zijn, en dan heb ik het niet over knutselen, maar meer over oplossingen bedenken en anders denken, out of the box.
De verwondering die ze kunnen hebben brengt vaak nieuwe inzichten ook voor ons volwassenen.
Ik begrijp heel goed dat de zoveelste vragenvuur soms best vermoeiend kan zijn, maar aan de andere kant, het zet je ook tot denken.